6/4/15

BARRUFETS AL MAR

AUTOR: Albert Massip i Pinatella
DURADA: 9 minuts aprox.
ALUMNES: Educació infantil (P4 i/o P5)
PERSONATGES: Barrufets-nàufrags, barrufets-cuiners, barrufet-vigilant, barrufet-alegre i barrufet-policia.
MATERIAL: les taules de l'aula són illes desertes -agrupades per grups de 5 o 6 alumnes-. En una, hi ha un punt de guaita, més elevat. El terra de la classe és el mar.




00:10 - 01:59 - Després de l'explosió del vaixell on viatjaven els barrufets, els nàufrags neden molt cansats fins arribar a les seves illes, on s'hi adormen estirats i abatuts. Arriba la nit. D'un en un, per ordre i lentament, sortiran fent veure que neden (caminant però fent crol o braça) en direcció cap a una illa-taula que haurem assignat prèviament.

02:00 - 02:29 - És de dia. Amb la música, tots els barrufets es van despertant, adonant-se del lloc meravellós on són. Van incorporant-se, seient sobre les taules, contents i mirant al seu voltant.

02:30 - 02:56 - Un barrufet es posa dret indicant als altres que té gana. Ha tingut una gran idea: agafa una canya de pescar -imaginària o no- i, assegut allà mateix, comença a pescar.

02:57 - 03:38 - Els altres, que el miraven encuriosits, s'animen a fer el mateix i cadascú agafa lloc per seure i començar a pescar. N'hi ha que tenen molta sort i veuen com els peixos piquen molt sovint la seva canya; d'altres en tenen menys però agafen peixos més grans... a mesura d'anar pescant, van tirant els peixos cap al terra on els cuiners -un per grup de taules- els agafen i els van preparant. Durant tot aquest període, un barrufet es col·locarà al punt de guaita per vigilar en una direcció (mà sobre els ulls).

03:39 - 04:49 - Després que els cuiners hagin avisat (campanes), cada grup de barrufets farà l'àpat asseguts en rotllana. Els cuiners repartiran el peix i tots se'ls menjaran ben afamats. Es pot repartir menjar al guaita.

04:50 - 05:39 - El guaita activa l'alarma i assenyala cap a una direcció: ha vist alguna cosa important. Es fa un gran silenci i tothom mira cap a la direcció on assenyala el vigilant. Se sent el motor d'un avió que en dirigeix cap a les illes! Com més fort se sent, més gran és l'emoció i més drets es posen mirant-lo, saludant-lo i aixecant els braços... però s'adonen que passa de llarg. Amb la música, van caient tristos i rendits. No ens han vingut a salvar!

05:40 - 06:13 - Mentre se sent aquesta música tan trista, el barrufet-alegre s'aixeca, es treu una ràdio de la butxaca, sintonitza una música divertida i, ell sol comença a ballar mirant als altres.

06:14 - 06:33 - Els altres, que l'estaven mirant estranyats, es van animant i aixecant per ballar. Les illes es converteixen en una festa... tots ballen, menys el barrufet-policia, que s'ho mira amb cara d'espantat i preocupat.

06:34 - 06:47 - El barrufet-policia ha decidit posar la sirena perquè tothom es vagi calmant: si continuen així, espantaran els peixos i no tindran menjar perquè tots hauran marxat a dintre el mar. S'aixeca i fa calmar  i seure tothom.

06:48 - 07:04 - Van passant les hores i tot torna a la calma i l'avorriment de l'illa. Ningú els ve a salvar però tampoc poden divertir-se gaire...

07:05 - 08:51 - El guaita ha tornat a activar l'alarma i està assenyalant cap a una altra direcció: ha vist un altra cosa important. Tots miren cap allà i el so no es fa esperar: és la botzina d'un vaixell. Va en direcció cap a l'illa!!! Amb l'alegria, un a un i per ordre, es tiren a l'aigua en direcció d'on havien sortit. Estan salvats!